Wärtsilä ziet de vraag naar zijn zogeheten dual-fuel-motoren die ook op LNG kunnen draaien, fors groeien. Koreaanse scheepswerven hebben in de eerste helft van 2015 meer dan 50 van deze motoren aangekocht.
Het gaat om 56 orders voor 34DF-motoren. De hybride motoren zijn besteld door drie grote Zuid-Koreaanse scheepswerven. De 34DF-motoren worden geplaatst in veertien LNG-tankers. Die zijn besteld door diverse Amerikaanse, Aziatische en Europese bedrijven.
Het Finse Wärtsilä heeft in twee jaar tijd in totaal honderd bestellingen binnengesleept voor zijn dual-fuel-motoren. Het bedrijf claimt dan ook in deze sector een marktaandeel van 70 procent te hebben en verwacht een verdere groei naar dergelijke 'groene' motoren.
Schoner en goedkoper
Schepen die varen op LNG, ofwel aardgas, hebben ten opzichte van vervuilende gasolieaandrijving geen fijnstofuitstoot, lagere brandstofkosten en leveren een forse CO2-reductie. De technologie wordt steeds breder toegepast in de scheepsvaart en heeft ook zijn ingang gevonden in de binnenvaart.
Meer nieuws
- 09 dec 2019 DNV GL investeert in waterstof innovatiecentrum
- 05 dec 2019 Groningen Seaports en The Planet Calls launchen Europees partnership voor het best..
- 27 nov 2019 Vergroening Duits-Nederlands goederenverkeer met LNG
- 08 nov 2019 ALDEL selecteert ECORUS voor installatie van 50.000 m2 zonnecel-daken
- 07 nov 2019 Hydrogen Valley
- 01 nov 2019 Forse besparing aardgasgebruik in de Eemshaven door warmtelevering