Passagiersschip op vloeibaar gas

19 aug 2015

Het bunkeren (tanken) van LNG in de veerboot MS Ostfriesland van rederij AG Ems verloopt steeds sneller. Nam de procedure aanvankelijk een halve dag in beslag, nu duurt een tankbeurt ongeveer twee uur. Het eerste op vloeibaar aardgas aangedreven passagiersschip van de Waddenzee en van heel Duitsland is inmiddels vier keer gebunkerd.

De rederij werkt in dit project nauw samen met N-Ports, Groningen Seaports en stichting Energy Valley. Het bunkeren gebeurt met een tanktrailer. Vaste LNG-voorzieningen zijn er nog niet. De ambitie is er wel bij Niedersachsen Ports, maar daarvoor is eerst meer vraag nodig. Want opslaan in tanks geldt voor maximaal vier weken, daarna loopt de benodigde temperatuur van de LNG van -163 graden Celsius te ver op.

Voor de bunkering gelden strikte veiligheidsvoorschriften, zoals een zekerheidsradius van dertig meter rond het overslagpunt. De implementatie van LNG-aandrijving is voor ongeveer vijftig procent gefinancierd uit Europese fondsen.

Bron: Pompshop.com

Nieuwsarchief