Order van vijf bijzondere schepen

02 sep 2015

De werf SCHN (Shipyard Constructions Hoogezand Nieuwbouw) uit Foxhol is in de markt voor een serie van vijf bijzondere schepen voor de haven van Bremen.

Het gaat om vijf klapschepen, zoals de SCHN-leiding het noemt. Dat zijn schepen die over de hele lengte opengeklapt kunnen worden, waardoor de lading afzinkt naar de zeebodem. Ze worden gebruikt bij het baggeren.

Het bijzondere van deze order is dat de schepen op LNG varen. Er is in de wereld nog geen ervaring met LNG op dit type schepen. SCHN-directeur Roelof Kregel:  ‘’De LNG-motor komt op de ene splijtbak en de tank op de andere. Dat betekent dat wanneer de bakken open gaan, er kans is op disbalans. Dat is een interessant probleem dat we nog moeten oplossen.”

Om te beginnen is er daardoor in ieder geval een order voor één schip, de vier anderen komen wanneer de SCHN-oplossing voor de LNG-problematiek zich afdoende heeft bewezen. Kregel: “Ook wij willen kijken of het goed gaat. Zo’n schip is nog nooit gebouwd en in theorie kan het, maar theorie en praktijk verschillen nogal. Het is en blijft nieuw.”

Op vrijdag 28 augustus ging bij SCHN het laatste schip in een serie van vier voor Chemgas te water. Het betrof de Sundowner, die zowel op diesel als op LNG kan varen. Dit schip weegt 1900 ton en is 87 meter lang.

Nieuwsarchief