Nederland en Duitsland werken grensoverschrijdend samen aan LNG-netwerk

03 jul 2014

Wat is het economische en ecologische belang van LNG (Liquified Natural Gas) voor wegvervoer en binnenvaart in de Euregio Rijn-Waal? Gedurende een interactieve workshop op 17 juni in Duiven, hebben meer dan 60 bezoekers uit de wereld van transport, commercie en de overheid kennis kunnen maken met de mogelijkheden voor een grensoverschrijdend Nederlands-Duits netwerk bestaand uit LNG tankstations.

De LNG-workshop werd georganiseerd door de Stadsregio Arnhem Nijmegen, Energy Valley, EnergieAgentur.NRW, het Development Centre for Ship Technology and Transport Systems van de universiteit van Duisberg-Essen en GDF SUEZ LNG solutions binnen het Interreg IVA project LNG aan Rijn-Waal.

Eerste LNG tankstation

Bezoekers werden daarnaast uitgenodigd om een bezoek te brengen aan het eerste LNG tankstation van GDF SUEZ in Duiven (nabij Arnhem) om zelf de voordelen van LNG te ervaren. Het LNG tankstation is het eerste openbare, onbemande LNG tankstation in de provincie Gelderland. Het beschikt over de mogelijkheid om met dezelfde dispenser LNG met verschillende drukken (3, 8 en 18 bar) te leveren. Dat betekent dat alle huidige op de markt verkrijgbare LNG-vrachtwagens van verschillende merken hier terecht kunnen.

Mogelijkheden voor LNG

Partners uit Nederland en Noordrijn-Westfalen onderzoeken in het grensoverschrijdende project “LNG aan Rijn en Waal” de mogelijkheden voor toepassing van LNG (vloeibaar aardgas) in het zware vrachtvervoer (binnenvaart en zwaar wegtransport). Deze toekomstgerichte nieuwe brandstof biedt milieu- en kostenvoordelen ten opzichte van  traditionele dieselbrandstoffen

Naast het vormen van een Duits-Nederlands netwerk zal een onderzoek worden uitgevoerd waarin het economische en ecologische potentieel van de marktintroductie van LNG als nieuwe brandstof wordt geanalyseerd. Het onderzoek zal ook laten zien in hoeverre de uitbouw van een LNG infrastructuur in de Euregio Rijn-Waal noodzakelijk - en de effectieve benutting daarvan - mogelijk is.

Voordelen van LNG

De voordelen van LNG zijn duidelijk. Als natuurlijk gas afkoelt tot -162°C, dan wordt het vloeibaar (LNG). LNG heeft een volume dat 600 keer kleiner is dan het gasvormige natuurlijke gas. In vloeibare vorm kan het gas worden behandeld, getransporteerd en eenvoudiger worden opgeslagen. LNG ontbrandt daarnaast veel schoner dan diesel: geen SO2, 90% minder fijnstofdeeltjes, geen NOx uitstoot en 15% lagere CO2 uitstoot.  Het wegverkeer op basis van LNG-brandstof voldoet nu al aan de voorgestelde Euro 6 emissie-eisen.

Transport gedurende de nacht

LNG maakt het vervoer van goederen per weg veel milieuvriendelijker, maar daarnaast zijn er ook duidelijke economische redenen om te kiezen voor LNG. LNG motoren maken minder lawaai. Een LNG-motor is 50% stiller dan een dieselmotor. Dit maakt nachtelijk transport van goederen in de binnenstad mogelijk.

Grensoverschrijdende samenwerking

De volgende conferentie over LNG is op 3 juli in Düsseldorf – met de workshop “Roadmap LNG“ een conferentie van het Gas en Warmte instituut Essen en de EnergieAgentur.NRW. Hier zal verder worden ingegaan op  LNG  in de binnenvaart en als aanjager voor grensoverschrijdende samenwerking. De uiteindelijke  resultaten van de onderzoeken zullen worden gerepresenteerd op de  laatste conferentie  op 30 september  in Kalkar, Duitsland. Tijdens de  SHIPPING-TECHNICS-LOGISTICS-KALKAR 2014  zullen met de stakeholders de resultaten van het project LNG aan Rijn en Waal worden bediscussieerd en de vervolgstappen worden besproken.

Nieuwsarchief