“LNG applications for Short Sea Shipping” voorziet schone toekomst

17 dec 2015

76 Procent van de Europese havens verwacht binnen 5 jaar met LNG bunkeractiviteiten te starten

Hoewel LNG als transportbrandstof reeds toegepast wordt in de binnenvaart is de toepassing in de zeescheepvaart nog zeer beperkt. De afgelopen drie jaar hebben zeventien bedrijven actief gezocht naar mogelijkheden om de Short Sea Shipping te laten voldoen aan de luchtemissie-eisen voor de Noordzee en de Baltische Zee. Projectleider Pieter ’t Hart van Koers & Vaart is van mening dat LNG op termijn uitstekende perspectieven biedt. “Het is de schoonste fossiele brandstof die ook in grote hoeveelheden wereldwijd beschikbaar is.”

Uit onderzoek van Lloyds Register over de LNG bunkering infrastructuur blijkt dat 76% van de Europese havens verwacht dat men binnen 5 jaar tijd met LNG bunkeractiviteiten zal starten. Bovendien verwachten de Europese havens dat in 2020 zo’n 13%  en in 2025  circa 24% van het totale bunkervolume voor de Short Sea Shipping uit LNG bestaat.

Geen belemmeringen

’t Hart stelt dat er qua technische regelgeving geen belemmeringen bestaan voor LNG als maritieme transport brandstof. “Wel is de regelgeving vaak te strikt, omdat deze afgeleid is van de regelgeving voor LNG tankers, waardoor de kosten enorm oplopen. Ook de eisen aan bunkerinstallaties aan de wal zijn vaak extreem hoog. In Noorwegen is al veel ervaring met het bunkeren van LNG en zijn de veiligheidsafstanden bijvoorbeeld veel kleiner dan in Nederland.”

Over de dam

Momenteel valt de economische vergelijking tussen Marine Gas Oil (MGO), Heavy Fuel Oil (HFO) met scrubbers en LNG voor de short sea shipping uit in het voordeel van MGO, gevolgd door scrubber technologie. Toch zijn er lichtpuntjes aan de horizon. Onder andere Deme heeft twee LNG baggerschepen besteld bij Royal IHC en ook Meyer Werft heeft diverse opdrachten voor LNG aangedreven passagiersschepen en ferries. De eerste schepen zijn dus over de dam en er zullen er nog vele volgen.

Het openbare eindrapport “LNG applications for Short Sea Shipping" is te downloaden van www.lngholland.com.

Deelnemers in het project LNG for Short Sea Shipping zijn: Bureau Veritas, Cofely West Industries, Conoship International, Cryonorm, Econosto, Damen Bergum, Koers & Vaart, Lloyds Register, LNG24, Meyer Werft, NMTF, Pon Power, Rolls Royce, Sandfirden Technics, VIV, Wagenborg Shipping en Wartsila. Het project is uitgevoerd onder auspiciën van TKI Gas en wordt ondersteund door RVO.

Nieuwsarchief