Grensoverschrijdende marktverkenning LNG voor transport in Euregio Rijn-Waal

12 feb 2014

Nederlandse en Noordrijn-Westfaalse partners gaan in een grensoverschrijdend project de mogelijkheden voor toepassing van LNG (vloeibaar aardgas) in het zware vrachtvervoer (binnenvaart en zwaar wegtransport) onderzoeken. Deze toekomstgerichte nieuwe brandstof biedt milieu- en kostenvoordelen ten opzichte van de traditionele dieselbrandstoffen.

Het onderzoeksproject is een initiatief van EnergieAgentur.NRW, de Stadsregio Arnhem Nijmegen en Stichting Energy Valley (coördinator), en wordt voornamelijk uitgevoerd door de Universiteit Duisburg-Essen. Het project wordt ondersteund met een bijdrage uit het Interreg-programma voor de Euregio Rijn-Waal, zo werd bekend gemaakt tijdens de beurs E-World in Essen.

Doel van het project is het mobiliseren van toonaangevende ondernemingen uit de transport en brandstofsector voor toekomstige grensoverschrijdende samenwerking. Daartoe dient een overtuigend onderzoeksrapport te worden opgesteld, dat het Duits-Nederlandse netwerk in kaart brengt in met name de Euregio Rijn-Waal, de economische haalbaarheid van de marktintroductie van LNG als nieuwe brandstof analyseert, en uitwerkt in hoeverre de uitbouw van de LNG-infrastructuur in de Euregio Rijn-Waal nodig en de effectieve benutting ervan haalbaar is. Het project wordt in oktober van dit jaar afgerond en kan daarbij versnellen door gebruik te maken van het netwerk gebouwd rondom de Nederlandse Green Deal LNG Rijn en Wadden zoals het Nationaal LNG Platform en de TaskForce LNG Noord-Nederland.
In de Euregio Rijn-Waal staat het eerste LNG-tankstation voor vrachtwagens in Duiven, en zijn er vergelijkbare initiatieven in Borculo en Nijmegen. In Noordrijn-Westfalen kijkt onder meer het Netzwerk Kraftstoffe der Zukunft met veel interesse naar de mogelijkheden van LNG, in het bijzonder voor Europa’s grootste binnenhaven Duisburg.

De ontwikkeling van LNG als nieuwe brandstof voor de binnenvaart en het zware goederenvervoer over de weg en mogelijk het spoor neemt een grote vlucht en heeft meerdere voordelen voor klimaat- en milieubescherming en economie. De toepassing van LNG betekent: geen fijnstofemissies, geen SO2 emissies, 80-90% lagere NOx emissies en een CO2 voordeel van 10-20%. . Tenslotte kan de bijmenging van regionaal geproduceerd  Bio-LNG uit biogas leiden tot een hogere CO2 emissiereductie oplopend tot wel 80%.

Nieuwsarchief