Ellen van Acht – 'We willen de bouwwereld op zijn kop zetten'

05 nov 2015

“We proberen als Kuub zoveel mogelijk in de schoenen van de klant te gaan staan”, vertelt Ellen van Acht enthousiast. We spreken in haar kantoor te Groningen over Kuub, Reimarkt en het verduurzamen van de woningmarkt. De specifieke aanpak van haar organisatie heeft haar al de titel De Meest Duurzame Bouwvrouw van Nederland opgeleverd. Een inspirerend gesprek met een gedreven vrouw die het mannenbolwerk De Bouw op zijn kop wil zetten.

In 2002 begint Kuub. Kuub heeft twee hoofdactiviteiten: het begeleiden van de bouw van woningen in collectieven en het stimuleren van bewoners om hun bestaande woningen energiezuiniger te maken. “Kuub is mijn corebusiness. Hierbij kijken we naar de mogelijkheden van collectieve woningbouw en ondersteunen we onze klanten hierin. We willen de bouwwereld op zijn kop zetten door de klant voorop te stellen.”

In de schoenen van de klant

Dat zeggen wel meer organisaties, maar bij Kuub gaan ze verder. “Mijn drijfveer om met KUUB te beginnen was enerzijds ‘het lekprikken van de vastgoedbubbel’ (bouwen voor kostprijs en niet marktprijs) en anderzijds bouwen wat mensen zelf willen. Niet ontwikkelen vóór mensen maar mét mensen. In Nederland denken mensen bij een woning al snel aan een makelaar. Dan heb je de keuze uit nieuwbouw of bestaande bouw. Maar eigenlijk heeft de klant daarbinnen weinig keuze. Een enkeling koopt misschien een kavel, maar haalt dan vervolgens nog steeds een woning uit een catalogus. Daar zit simpelweg niet genoeg keuze tussen. Terwijl de behoefte er wel is. Als mensen echt zelf een woning willen bouwen: hoe gaat dat dan? We willen de bouwbranche toegankelijk maken en treden daarbij op als business to consumerbedrijf. We staan altijd in de schoenen van de klant. We weten wat er in de bouw speelt en hoe we relevante informatie kunnen inzetten om particulieren te begeleiden.”

Van eerste idee tot wijk

Die klanten zijn naar iets anders op zoek dan een standaard rijtjeshuis in een Vinex-wijk. “We begeleiden veel woongroepen en wooncollectieven, maar in de basis zijn we er voor de particuliere woningeigenaar. Zowel in een nieuwbouwsituatie als in de bestaande particuliere woningvoorraad. Bij een collectief heb je een groep mensen bij elkaar die vanuit een bepaalde gedachte zelf een wijk wil bouwen. Wij begeleiden ze daarbij van eerste idee tot aan de oplevering van de wijk. Dat zorgt voor woningen die er niet allemaal hetzelfde uitzien en zorgt dat klanten echt keuze hebben, wat voor wijk of woning ze gezamenlijk bouwen. We gaan vanuit de wensen van de klant in gesprek met de architect en kijken hoe we hun wensen realiteit maken.”

Duurzaamheid vanzelfsprekend

Daarbij speelt duurzaamheid haast automatisch een rol is de ervaring van Van Acht: “We wijzen onze klanten altijd op duurzaamheid en de mogelijke regelingen. Een klant die via de normale weg een huist koopt kan hier ook voor kiezen, maar doet het niet. Hij of zij vraagt er niet naar, omdat duurzame maatregelen vaak worden aangeboden als meerwerk. Meerwerk is niet transparant en vaak is het door de hypotheek ook niet eens haalbaar. Wij wijzen onze klanten erop dat duurzame verbeteringen aan een pand vaak niet veel meer hoeven te kosten en zorgen voor woningen die al goedkoper zijn in de aanschaf. We streven naar woningen die niet alleen energieneutraal zijn, maar die energieleverend zijn.”

Zelfbouwniche

Maar weet die klant wel wat hij of zij wil? “Als we het aan de branche overlaten staat Nederland vol met tweekappers met een garage. Iedereen praat elkaar na over de wensen van de klant. Maar de zelfbouwer is helemaal geen niche in Nederland. Het is niet alleen voor de rijkere bovenlaag. In het Blauwe Dorp hebben we 114 woningen verbouwd die rond de 100.000 euro liggen. Door in een collectief te renoveren, ligt deze werkwijze ook voor mensen met een lager inkomen binnen handbereik.”

Actieve mensen met visie

Wat heb je daar voor nodig? “Binnen een collectief heb je altijd trekkers in het bestuur en een kerngroep van commissieleden. Dat zijn de zeer actieve mensen die vanuit een bepaalde visie een andere manier zoeken om de bouw van hun project te organiseren. Daaromheen heb je een laag van verschillende mensen in de commissies: actieve burgers die gezamenlijk aan een deelaspect willen werken. Als laatste heb je mensen die daar wel in mee willen, omdat het ze aanspreekt, maar die niet zo actief zijn in de organisatie.”

Altijd aankomen

Vaak komen collectieven zo binnen bij Kuub. En dan? “We leggen op een laagdrempelige manier aan onze klanten uit waar ze aan beginnen. Daarbij is mijn motto: ik zorg dat je altijd weet waar je aan begint en je komt altijd aan. Het is als wadlopen naar Schiermonnikoog; je weet waar je naartoe gaat en je weet dat je aankomt, maar hoe de reis onderweg is, weten we nog niet. We komen in ieder geval met z’n allen aan. Je bouwt samen een wijk van je stad. Zo zie ik dat: we bouwen buurtjes door het collectief te doen.”

Energieleverend

Van Acht heeft een duidelijke visie op duurzaamheid binnen de bouw. “We bouwen bij Kuub energieleverende huizen in plaats van energie-neutrale of energiezuinige. Maar slechts 2% van de markt is nieuwbouw, daar haal je de massa niet mee die nodig is om een duurzame transitie te realiseren. Het grootste gedeelte van de markt is bestaande woningbouw, waarvan 60% veelvoorkomende woningtypes, wat als we die weten te verduurzamen? Het zijn vaak ook heel veel dezelfde huizen, dus als je het trucje een keer doet, dan kun je het herhalen. Dat is een kwestie van data-gestuurd werken. Maar verder dan dubbel glas, zonnepanelen en isolatie komen de meeste mensen niet, omdat ze niet weten wat er allemaal mogelijk is. De klant vraagt er niet om en de branche biedt het niet aan. Die markt zit daardoor muurvast.”

Winkel voor duurzame concepten

Met het concept Reimarkt wil Van Acht dan ook de markt voor duurzame woningverbetering open breken. “We bieden hierbij een winkel waar eigenaren én huurders woningverbetering kunnen kopen voor vaste prijzen of via een huurverhoging. Daarvoor hebben we de beschikking over een netwerk van vaste partners die hun producten en diensten via Reimarkt aanbieden. We hebben er echt een supermarkt voor duurzaamheid van gemaakt. De bewoner koopt of huurt duurzaam wonen ‘uit het schap’. Wij voorkomen energiearmoede en verbeteren de kwaliteit en waarde van de bestaande woningen. Het aanbod ligt uitontwikkeld klaar, kan direct aangeboden en gerealiseerd worden.”

Nieuwsarchief