De popwereld wordt groen

15 jan 2015

De popwereld wordt steeds groener. Festivals en podia investeren in duurzame energie, oprolbare waterflessen, vacuümtoiletten en biologisch eten.

Festivals en concertzalen ondergaan de laatste jaren een metamorfose.De grootste innovatie daarin richt zich op het milieu.Voor het festival Eurosonic Noorderslag in Groningen, zijn voor het eerst een beurs en een conferentie op poten gezet die aandacht besteden aan de ‘vergroening' van de popsector.

Voortrekker op dit gebied is televisiemaker en presentator Jan Douwe Kroeske. Milieu en duurzaamheid zijn de speerpunten van zijn project SummerLabb, dat zoekt naar milieuvriendelijke oplossingen. Summerlabb staat centraal in Groningen. Kroeske: „Een festivalterrein is eigenlijk niet gemaakt voor zo'n evenement. Vaak weet de organisator niet hoe hij moet omgaan met een stukje land dat in korte tijd heel intensief wordt gebruikt.”

Festivalbazen moeten wat hem betreft bewuster kijken naar waterverbruik, energie en voedsel. „De antwoorden voor verbetering moeten vanuit de wetenschap komen.Wij hebben voor SummerLabb intensief samengewerkt met studenten van de Technische Universiteit Eindhoven en hen onderzoek laten doen. Zij hebben de oprolbare waterfles bedacht, die de festivalbezoeker tegen betaling van statiegeld tijdens de festivaldagen kan laten navullen. Zo wordt er minder plastic verbruikt.”

Veel festivalorganisatoren houden vaak vast aan een draaiboek dat is gebaseerd op de jarenlange praktijkervaring. „Juist die organisatoren moeten het voortouw nemen in duurzaamheid”, stelt Kroeske. „Als zij dat niet doen, zal het publiek er ook niet om vragen.”

Eric van Eerdenburg, directeur van het festival Lowlands, onderschrijft dat. „De bezoeker kan wel de intentie hebben om tijdens een festival bewuster om te gaan met water, bekertjes en andere zaken. Dat moet dan wel mogelijk zijn. Dus moet je als organisator daarvoor voorzieningen treffen.” Lowlands, stelt hij, is in Nederland voorloper op dat gebied. Maar toen Van Eerdenburg vorig jaar dagen bezoekers liet betalen om hun auto te parkeren, brak de pleuris uit. „Dat werd ons niet in dank afgenomen. Van dat geld konden wij wél ons busvervoer veel goedkoper aanbieden.

Een logische stap, want 45 procent van de vervuiling op festivals is afkomstig van de uitlaatgassen van al die eigen auto's.” De milieuvervuiling op festivals, zegt hij, is te vergelijken met die in het dagelijks leven. „Festivalgangers zijn geen mensen die ineens ander gedrag vertonen dan wanneer ze thuis, op school of op hun werk zijn.” Voor festivals geldt dat je met goed afvalmanagement veel kunt doen. Van Eerdenburg organisatoren gebied. en Kroeske richten hun pijlen vooral op het toiletgebruik. Kroeske: „Poep en pies zijn de veroorzakers van een hoop problemen. Die kun je aanpakken door de sanitaire voorzieningen aan te passen door waterzuinige vacuümtoiletten te gebruiken. In de Scandinavische landen gebeurt dat al. Nederland loopt hierin achter.We zijn goed in het bedenken van oplossingen, maar erg behoudend in de uitvoering ervan.”

De Lowlands-directeur bestrijdt dat laatste. „Op Lowlands zijn wij daarmee al bezig. Voor vacuümtoiletten kun je in Nederland inmiddels bij prima verhuurders terecht. Daarvan maken wij volop gebruik. Ook benut Lowlands het grijswatercircuit. Dat heeft niet 100 procent gezuiverd water, dat goed bruikbaar is voor toiletten.” Van Eerdenburg geeft aan dat hij bezig is een andere boosdoener aan te pakken: de CO2-uitstoot van dieselgeneratoren. „Mijn wens is in de toekomst over te gaan op reguliere energiemaatschappijen. Die leveren op een milieuvriendelijkere manier elektriciteit. Vooralsnog krijg ik de financiering daarvoor niet rond.” Is er een alternatief? „Het liefst zou ik op ons festivalterrein de grote Alpha-tent met zonnecollectoren het hele jaar willen laten staan. De energie die we zo verzamelen, kunnen we gebruiken voor drie dagen Lowlands.Dan hoeven we niet zelf stroom op te wekken of in te kopen.”

Hij plaatst een kanttekening bij alle innovaties. „We houden als festival altijd rekening met de portemonnee van de bezoekers. Niet iedereen heeft een even groot budget. Dus kunnen we bijvoorbeeld onze Fairtrade- en biologische ideeën niet volledig doorvoeren.” Toch gebeurt er bij Lowlands al heel wat op dat gebied. „Sinds 2007 schenken we alleen nog Fairtrade-koffie en -thee; dat gaat om honderdduizenden kopjes. En de restaurateur kocht afgelopen jaar 60 tot 70 procent biologische voeding in, bijvoorbeeld de eieren voor de omeletten en groente en fruit.”

Ziggo Dome in Amsterdam, de grootste concerthal van Nederland, heeft vanaf het begin ingezet op aandacht voor energie. Directeur Danny Damman: „We kiezen bewust voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Met duurzame energie dekken wij volledige onze energiebehoefte.We kregen van de gemeente Amsterdam toestemming op het achterterrein twee diepe bronnen te boren voor het verwezenlijken van de eigen warmte / koudeopslag. Tijdens evenementen wordt de concertzaal gekoeld. De warmte die hierbij vrijkomt, wordt in het grondwater opgeslagen. Diezelfde warmte wordt aan het grondwater onttrokken wanneer in de winter Ziggo Dome moet worden verwarmd.”

Het middelgrote poppodium Gebouw-T in Bergen op Zoom ontwikkelde andere ideeën op het gebied van duurzaamheid. „Wij zijn het eerste bio-based poppodium in Nederland”, zegt directeur Gertjan Koster. „Duurzaamheid, maar ook het creëren van bewustzijn, is daarbij de inzet. Zo willen wij op het dak van het podium zonnecollectoren plaatsen om daarmee de buurt rondom het poppodium van stroom te voorzien. Daarnaast zijn er plannen om een fosfaatfabriekje te bouwen, waar we alle poep en pies kunnen omzetten in mest.”

Bron: De Limburger, illustratie: Mark Reijntjens.

Nieuwsarchief