Bunkeren LNG-veer Ostfriesland verloopt vlekkeloos

24 jul 2015

Het bunkeren (tanken) van LNG in de veerboot MS Ostfriesland van AG Ems verloopt probleemloos. Het eerste op vloeibaar aardgas aangedreven passagiersschip van de Waddenzee – en heel Duitsland – is inmiddels vier keer gebunkerd en duurt nog slechts twee uur – tegenover vier uur de eerste keer.

Leiter Nautisch-Technische Inspektion Claus Hirsch van AG Ems beziet de bunkering tevreden: ”Het verloopt snel en uitstekend. Eigenlijk is het ongelofelijk dat het zo snel zo goed en gemakkelijk gaat.’’

Tankauto

Het bunkeren gebeurt met een tanktrailer. Vaste LNG-voorzieningen zijn er nog niet. De ambitie is er wel bij Niedersachsen Ports, maar daarvoor is eerst meer vraag nodig. Want opslaan in tanks kan maximaal vier weken, daarna loopt de benodigde temperatuur van de LNG van -163 graden Celsius te ver op.

Veiligheid

Voor de bunkering gelden strikte veiligheidsvoorschriften, zoals een zekerheidsradius van dertig meter rond het overslagpunt. Daarbinnen mogen zich geen onbevoegden bevinden. Het gevaar zit hierbij niet in het risico op explosies, weet Werner Repenning van Niedersachsen Ports: “Want daarvoor is een veel te nauwe gas-luchtverhouding nodig. Het risico zit op koudeverbranding, wanneer mensen in aanraking komen met de extreem koude brandstof.

Project

De ombouw van de MS Ostfriesland tot LNG-aangedreven schip staat Europees bekend als 'Pilot Implementation of a LNG-Propulsion System on a MoS Test Track in the Environmental Model Region Wadden Sea (2013-EU-21018-s)'. De implementatie van LNG-aandrijving is voor ongeveer vijftig procent gefinancierd uit Europese TEN-T gelden. Rederij AG-EMS werkte hierbij samen met N-Ports, Groningen Seaports en stichting Energy Valley.

Nieuwsarchief