SABIC laat gastankers bouwen op LNG

13 nov 2012

Saudi Basic Industries Corporation (SABIC) heeft opdracht gegeven voor de bouw van twee zeegaande gastankers, aangedreven door motoren op aardgas (LNG), voor het vervoer van SABIC’s olefine producten. De opdracht tot de bouw loopt vooruit op Europese wetgeving die als doel heeft om tegen 2015 de emissie van zwavel door schepen die varen op de Noordzee drastisch te verminderen. Het overstappen op andere brandstoffen, zoals LNG dat veel milieuvriendelijker is dan traditionele diesel, is één van de mogelijkheden om aan de toekomstige Europese wetgeving te voldoen.

De twee gastankers die SABIC heeft besteld, worden ingezet om olefine te vervoeren van Teesside in Engeland naar havens in Noordwest Europa en Scandinavië. SABIC is het eerste chemieconcern in de wereld dat opdracht heeft gegeven voor de bouw van gastankers die worden aangedreven door motoren op aardgas.

“SABIC voelt zich in hoge mate verantwoordelijk voor duurzaamheid en het milieu,” vertelt Michel Wintraecken, SABIC Manager Sourcing & Contracting, Supply Chain Chemicals Europe. “Daarom hebben we een contract afgesloten met Anthony Veder uit Nederland voor het inzetten van twee nieuwe gastankers aangedreven door motoren op aardgas. We hebben de basisovereenkomst getekend in april. De constructie van de tankers is reeds begonnen en ze komen begin 2014 in de vaart.”

Schepen die worden aangedreven door motoren op aardgas stoten helemaal geen zwavel uit. Bovendien is de uitstoot van kooldioxide tot 20% minder dan met diesel als brandstof en de uitstoot van NOx is bijna 90% minder. “We zijn ervan overtuigd dat dit initiatief voor SABIC een juiste beslissing is zowel uit oogpunt van het milieu als vanuit economisch perspectief. De voordelen voor het milieu zijn evident en voor ons is het tevens een voordeel dat LNG een brandstof is waarvan de prijs niet gekoppeld is aan de prijs van ruwe olie,” besluit Wintraecken.

Anthony Veder beheert een moderne, hoogwaardige vloot van gastankers voor het transport van petrochemische producten, vloeibaar petroleumgas, aardgas, ammoniakgas en kooldioxide. “In de afgelopen tijd hebben we veel ervaring opgebouwd met schepen die worden aangedreven met motoren op aardgas,” vertelt Jan Valkier, CEO van Anthony Veder. “Onze vloot wordt voortdurend gemoderniseerd, vernieuwd en aangepast om te voldoen aan regel- en wetgeving, aan de eisen van onze opdrachtgevers en aan strenge normen die gelden in de gasindustrie. Wij zijn zeer verheugd dat we kunnen samenwerken met een onderneming als SABIC om op proactieve wijze te werken aan de verduurzaming van commercieel zeetransport.”

Nieuwsarchief