Gate terminal laadt eerste tanker met small scale LNG voor Eneco

16 sep 2013

Voor het eerst in haar geschiedenis heeft Gate terminal een LNG-tanker geladen met vloeibaar aardgas (LNG). Op 6 september is de “Coral Methane” aangemeerd bij Gate terminal op de Maasvlakte in Rotterdam. Deze eerste LNG-export komt voort uit een contract tussen Eneco AGA Gas AB voor doorvoer van LNG naar Scandinavië.


 
Eneco beschouwt LNG op de korte en lange termijn als een waardevolle aanvulling op het bestaande gasportefeuille. Dit zogenoemde `Small scale LNG` betreft de distributie en gebruik van LNG in relatief kleine hoeveelheden, bijvoorbeeld als brandstof in schepen en vrachtwagens. Het gebruik van LNG als brandstof in de transportsector vermindert de uitstoot van fijnstof en andere milieubelastende stoffen. Deze markt heeft een groot potentieel vanwege de strengere emissienormen in onder andere de Europese kustwateren.
 
Gate terminal is door de initiatiefnemers Gasunie en Vopak oorspronkelijk gebouwd als importterminal voor LNG dat in grote tankers wordt aangevoerd. Sinds vandaag is Gate ook exportterminal. Daarmee kan de terminal uit groeien tot een echte LNG-hub. Nederland krijgt via Gate terminal de mogelijkheid om aardgas niet alleen via het leidingennetwerk in gasvorm verder te transporteren naar industrieën, centrales en huishoudens, maar ook in te zetten als schoon alternatief voor traditionele transportbrandstoffen voor de scheepvaart en zwaar wegverkeer. Als eerste stap heeft Gate de steigers onlangs geschikt gemaakt voor het ontvangen van kleine en middelgrote LNG-tankers. Hier kan LNG niet alleen worden ingenomen, maar ook overgeslagen op LNG-tankers. Een beladingsstation voor tankauto’s is vanaf Q1 2014 operationeel. Deze wordt gebouwd op het terrein van Gate. Daarmee is de start van `small scale LNG`voor schoner weg- en watertransport in Nederland een feit geworden. Volgens een studie in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken deze zomer kan LNG als transportbrandstof miljarden euro’s en duizenden arbeidsplaatsen opleveren. De belading van kleine en middelgrote LNG-tankers is een concrete stap voorwaarts binnen het beleid van de Rijksoverheid, zoals blijkt uit de Green Deal Wadden en Rijn die in juli 2012 ondertekend is door minister Verhagen. LNG als transportbrandstof maakt transport schoner, wat past in de doelen op het gebied van milieu en volksgezondheid van de Rijksoverheid. Dit project vormt een startpunt voor het beschikbaar maken van deze schonere brandstof in onder andere het Waddengebied, in Rotterdam en langs de Rijn.

Nieuwsarchief