De voordelige uitgangspositie heeft Noord-Nederland volgens Jepma te danken aan de beschikbaarheid van het Groningen-veld bij Slochteren, de mogelijkheid om de leeg geproduceerde gasvelden te benutten voor opslag, en het feit dat een derde van de nationale elektriciteitsproductie na de nieuwbouw van kolencentrales in de Eemshaven.
Ook Willem Smink, oud-wethouder van Groningen en ruimtelijke ordening-specialist aan de SER Noord-Nederland, meent dat er door de noordelijke overheden meer werk moet worden verzet om van dit gebeid echt dé energieregio te maken. Ook vindt hij dat er meer geld nodig is, en vraagt hij zich bovendien af of iemand al nagedacht heeft over de ruimtelijke gevolgen als dit initiatief een succes wordt en uitgroeit tot banenmotor. “De zeehavens in Groningen zijn nu alleen via een karrenspoor bereikbaar”, aldus Smink.
Meer nieuws
- 09 dec 2019 DNV GL investeert in waterstof innovatiecentrum
- 05 dec 2019 Groningen Seaports en The Planet Calls launchen Europees partnership voor het best..
- 27 nov 2019 Vergroening Duits-Nederlands goederenverkeer met LNG
- 08 nov 2019 ALDEL selecteert ECORUS voor installatie van 50.000 m2 zonnecel-daken
- 07 nov 2019 Hydrogen Valley
- 01 nov 2019 Forse besparing aardgasgebruik in de Eemshaven door warmtelevering